Enjoy every moment in Namibia

青年海外協力隊として、ナミビアで活動する約1年9か月

事が動き始めた

今朝のミーティングで、カウンターパートのゲンダさんが、私と他の数人の先生に今日中に部屋に来るようにと言っていて、なんだろうと思っていたら、私のことでした!私が先週相談した、他の先生も協力して授業をつくったりしたいな、という提案に対して、他の先生の許可を得てくれるための呼び出しでした!そして、他の先生方は歓迎してくれているとのこと。なんと、迅速な対応!こんなに事が早く進むとは思っていなかったので、面食らいましたが、いやはや本当にありがたい。協力的なカウンターパートと同僚に恵まれて、私はいつも幸せ者です。迅速な対応にも理由があって、ゲンダさんの来年のプランに私の提案を盛り込みたいから、10月中にプログラム作って、とのこと!ちゃんと私の提案も入れてくれるんだなぁと、嬉しくなるとともに、しっかりやらねばと、気を引き締めました。とりあえずやれることをやるしかねい!

そして今日たまたま前を通りかかった教室でMr.ハウシクが4年生の算数をやっていたので、入りたそうにしてたら、入れてくれました。優しい。そして、角度の授業だったんですが、

f:id:fuca-0211:20171011040022j:image

なんとジェスチャーを使って覚える活動取り入れてました!!びっくり!!ジェスチャーを使う活動は先輩隊員がブンヤでやっていた活動なんですが、ちゃんとそれを取り入れている!すごい!!子どもたちもジェスチャー楽しんでました。

授業後、お礼を言いに行ったら、明日の教材に悩んでるという話になり、ならば一緒に作ろう!となったんですが、先輩隊員の図形ボックスを私が見つけてきたら、これで明日は十分だ、となり、結局は作りませんでした。が、出だし、いい感じ!こんな感じで協力していけたらいいな!

f:id:fuca-0211:20171011042112j:image

こちらは、理科の身の回りの空気の授業で、空気つかまえてみよー!とやってみたんですが、この後収拾つけるのが、大変でした。

Today, my counterpart asked me and other few teachers to come to his office. I was wandering what is going on. But it is about me! He asked other teachers to cooperate to make lessons with me. And other teachers answered like welcome to do it. I was suprised and so pleased. He asked me to make program until end of this month because he also want to make plan for next year. I didn't think the thing will move so quickly like this. I appreciate to cooperative counterpart and other teachers.

amd today I could observe Mr. Hausiku's class. I just passed by the class, and he was doing mathematics class, so I asked to observe and he received it. He did a class for angles. And he used gesture!! That is the teaching method what my ex-volunteer introduced! How nice! 

After school, I said thanks for observing  to him, and  he was worried about teaching aids for tomorrow. So I propose d let's make together from now. We prepared to make, but I found what my ex-volunteer made, and he can use it tomorrow. But it's good start!!