Enjoy every moment in Namibia

青年海外協力隊として、ナミビアで活動する約1年9か月

謎すぎる一大魚取りイベントin Ntara!!

今日は何もしてません。本読んで映画見て塩焼きそば作って。

外に出て村回ったりして人と関わった方がいいんだろうなぁと思うんですが、億劫。。日曜だからいいやぁということにしておきます♪

ということで、きのうの謎のお魚取りイベントについて!

ンタラの先輩宅へ行き、ランチを先輩の同僚の男性の先生がちゃちゃっと作ってくれ、腹ごしらえして出発。ナミビアジェンダー凝り固まってるイメージが割とありましたが、男性の先生が手際よくランチを作ってくれる感じ、すてき!ナイス!

そして、ンタラの生徒の女の子2人が魚掴み会場まで連れて行ってくれました。うち1人は8年生子持ち。8年生といっても留年をしているからおそらく20歳すぎ?でもその子の子どもは激かわでした。

川までひたすら歩く。やったー!川だー!と思ったら、まだ到着でなく、川をざぶざぶと渡る!

f:id:fuca-0211:20171009004132j:image

そんなに深くないしとっても綺麗な川で、気持ちよかったです。でも、これ渡ったってことは、この先アンゴラ?許可されてないけど?もう現在地どこかもよくわからないからまぁいいことにしよう。

そしてまた歩いて、着いたところは大きな沼!!そこで、何やらしばらく待ち、何を待っているのかもわからんが待ち、そしたらいきなり何の合図があったかもわかりませんが、始まったら魚取り!

f:id:fuca-0211:20171009003738j:image

みんな手にネットやらカバンゴ伝統のバスケットやらモリやら持って、沼に入って魚をがしがしとっていきます。

大漁。

そして、大量のナマズ!!

ナマズはトゲ?ヒゲ?が危ないみたいで、血が出てる子もいましたが、とにかくその場で大きな石で頭をぶっ叩いて殺す!魚取りに来てたのは女の子や女性がが多かったので、女の子がとにかく頭をぶっ叩いたり、喉元からばこっとかっぴらいて殺す様がなんともたくましかった。

f:id:fuca-0211:20171009003815j:image

私たちはただ見物をしておったんですが、ただもう暑くて、水の心配しかしてませんでした。2本持っては来ましたが、帰りの道のりを考えると飲むに飲めず、買うところはもちろんなく、あるとしても川の水。冷たい水が飲みたい、炭酸が飲みたい、と頭の中で繰り返しながら、帰りもひたすら歩く!

やっと辿り着いた先のスプライトは最高でした。疲労困憊。でも実に興味深い謎のお魚取りイベント、大満喫でした。

Today, I did nothing. Just read book, watch movie, do a little job, and made Shio-Yakisoba. That's it! 

I think it's better to go out and interact with local people... but I want to be alone. It's ok because it's Sunday. 

So I will write about yesterday. 

There was an big event for fishery in Ntara! 🐟

I visited Vunteer's house in Ntara, and then 2 girls in Ntara school escorted us to the river. We walked, walked, and walked!! Finally we reached the river, but it's not the end. We crossed the river! It's not so deep, and it's really clean like a pool. It was very nice because it's very hot day. I got acrossed the river,,, it means maybe I was in Angola. It's not permitted by my office...but I'm not sure that I was in Angola or not! 

After crrisung river we walked more, and reached a big pond. After for a while, it has started! 

Many many people with nets or baskets went in to the pond and got a lot of fishes and Catfishes!! 

There were a lot of catfishes. People killed them with big stone. Almost of them were girl. They are tough! 

I really cared about my water because was really hot day and there is nowhere I can buy water except the river. 

After that, I walked, walked and walked again and backed to my friend's house. We were exhausted. But it was really fun and interesting event!